Kampania „Sztuka reagowania na przemoc” to odpowiedź na trudną rzeczywistość, gdzie przemoc jest problemem powszechnym, a reakcja na nią nie zawsze przychodzi nam łatwo. Często świadkowie lub osoby, które się o niej dowiadują zmagają się z wewnętrznymi dylematami – nie wiedzą, czy i jak należy interweniować. A dla tych, którzy doznają przemocy reakcja samoobronna może być jeszcze trudniejsza, obarczona strachem i wątpliwościami. Sytuacja komplikuje się, gdy przemoc ma miejsce w środowisku domowym. Ta edycja stołecznej kampanii skupiała się na problemach osób zależnych, m.in. seniorów, dzieci czy osób z niepełnosprawnościami.
Nasza koncepcja miała na celu wyjść naprzeciw temu wyzwaniu, przekonując, że zareagowanie na przemoc zasługuje na uznanie, poklask i wsparcie. Ważne stało się dla nas wskazanie konkretnej wiedzy, jak należy reagować oraz zapewnienie maksymalnej inkluzywności, dostępności i zrozumienia komunikacji. Stąd uproszczone komunikaty graficzne, a także treści tworzone poprzez konsultacje m.in. z Warszawską Radą Seniorów oraz Warszawską Radą Kobiet.
Tworząc koncepcję, postawiliśmy na kreatywność i wyróżniający się przekaz, który miał za zadanie skupiać uwagę odbiorców, szczególnie na ulicach Warszawy i w sieci. Claim „Sztuka reagowania na przemoc” stanowi kluczowy element komunikacji, który jednocześnie odwołuje się do sztuki kochania, tworząc pozytywną klamrę narracyjną. Motywem przewodnim działań, obecnym choćby w identyfikacji wizualnej, w OOH, stał się międzynarodowy gest „pomóż mi”. Dzięki temu kampania w prosty sposób przyczyniła się do edukowania odbiorców.
Istotą kampanii było również ukazanie form przemocy, które zwykle nie przychodzą do głowy jako pierwsze skojarzenie, a potrafią szokować. Przemocą jest choćby utrudnianie wizyty u lekarza czy też przymuszanie do spisania testamentu.
Przykłady takich zachowań oraz metody reagowania stały się kanwą scenariuszy trzech spotów filmowych, nagranych na scenie teatru z popularnymi polskimi aktorami.
Ambasadorką działań, występującą także w spotach, została Justyna Wasilewska.
W kampanię zaangażował się również Prezydent Miasta Warszawy, Rafał Trzaskowski, apelując do mieszkańców: „W Warszawie nie jesteśmy obojętni na krzywdę innych. Dlatego realizujemy ogólnomiejską kampanię antyprzemocową „Sztuka reagowania na przemoc”. Tą drogą chcemy zwiększać świadomość, co oznacza właśnie ten gest – „Pomóż mi”. Pamiętajcie, że nic nie usprawiedliwia przemocy, dlatego namawiam was do działania. Zadzwońcie natychmiast na 112 i poinformujcie odpowiednie służby, że komuś dzieje się krzywda”
Cieszymy się, że możemy angażować się w kampanie prospołeczne. Ta stanowi wyraz naszego przekonania, że poprzez edukację i budowanie świadomości możemy przyczynić się do istotnej zmiany. Mówimy „NIE” przemocy i zachęcamy wszystkich do poznania pięknej sztuki reagowania.